Artykuły | Akordy gitarowe | Kontakt

Wstęp do improwizacji bluesowej: skale bluesowe w pierwszej pozycji

1. Na dobry początek poznajmy pentatonikę mollową. W układzie graficznym pentatonika mollowa przedstawia się następująco:

Na czerwono oznaczyłem dźwięk toniczny, czyli podstawowy dla tej skali. Od tego jaki to dźwięk zależy tonacja, w której gramy skalę. Poniżej przedstawiam tabulaturę dla pentatoniki mollowej w tonacji A:

Jest to jedna z najprostszych i najpopularniejszych skal występujących nie tylko w bluesie, ale w muzyce rozrywkowej w ogóle. Warto się jej nauczyć, jest bardzo dobrym punktem wyjścia do poznawania skal mollowych i do rozpoczynania przygody z improwizacją bluesową.

2. Teraz dodajmy do powyższej pentatoniki tzw. "blue notes" czyli dźwięki charakterystyczne dla Bluesa. Na diagramie zaznaczyłem je na niebiesko. Otrzymujemy w ten sposób pentatonikę mollową wzbogaconą o "blue notes" czyli skalę bluesową mollową (blues minor). Popularnie właśnie o tej skali mówimy, że jest to skala bluesowa. W układzie graficznym przedstawia się ona następująco:

Poniżej znajduje się zapis tabulatury dla skali bluesowej mollowej (nadal w przykładach pozostajemy przy tonacji A, pamiętaj, ze ten układ opalcowania możesz grać w pozostałych pozycjach na gryfie):

3. Kolejnym krokiem jest poznanie pentatoniki durowej. W układzie graficznym, pentatonika durowa przedstawia się tak jak na rysunku poniżej:

Dla tonacji A tabulatura przedstawia się następująco:

4. Teraz uwaga (!) nakładamy na siebie a) pentatonikę mollową, b) skalę bluesową mollową (blues minor) i c)major pentatonic czyli pentatonikę durową. W układzie graficznym otrzymujemy następujący schemat opalcowania:

Tabulatura dla tonacji A:

Układ z przykładu nr 4 możemy z powodzeniem stosować w bluesie opartym na akordach durowych septymowych. Dla tonacji A będą to odpowiednio akordy: A7, D7 i E7. Harmonia bluesowa opisana zostanie w kolejnym artykule.

Ważne, abyś w przykładzie nr 4 nie widział "chmury" dźwięków, które nic Ci nie mówią. Zawiera się w tym przykładzie, jak już widzisz, zarówno pentatonika mollowa (Prz.1), pentatonika durowa (Prz.3) oraz "blue notes" (Prz.2). Bardziej zaawansowani gitarzyści zauważą w tym schemacie także skalę miksolidyjską oraz dorycką. Jednak na dobry początek nie warto sobie komplikować życia. Wierz mi, że po pewnym czasie zaczniesz widzieć więcej, ale od czegoś przecież trzeba zacząć, a pentatonika oraz świadomość "blue notes" są na początku poznawania tajników improwizacji bluesowej bardzo istotne.

Gitarzyści bluesowi często balansują pomiędzy graniem smutnym (dźwięki "mollowe" - patrz: przykład 1), a wesołym (dźwięki "durowe" - patrz przykład 3). Wszystko jest przyprawione bluesowymi smaczkami ("blue notes" – patrz przykład 2). Umiejętny balans pomiędzy przedstawionymi w tym artykule skalami, pozwoli Ci nadać charakter Twojej improwizacji. Oczywiście same dźwięki nie wystarczą, pamiętamy, że niezbędne jest ogranie oraz artykulacja. Ucząc się opalcowania najpierw zapamiętaj i ograj przede wszystkim przykłady 1, 2, 3. Zapamiętaj miejsca "blue notes", a w czasie gry w zależności od klimatu jaki będziesz chciał w czasie improwizacji osiągnąć łącz dźwięki z podanych skal.

Udanego "zakuwania" ze zrozumieniem.

Pozdrawiam.

Autor: Patryk Filipowicz

LOGOWANIE

Zarejestruj się

AKORDY GITAROWE

pełny spis akordów

SZUKAJ W SERWISIE

WARTO ZOBACZYĆ

Strona główna | Zasady korzystania z serwisu | Informacja o Cookies | Reklama | Uwagi i błędy

© 2007-2017 GramNaGitarze.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone